مقدمه:
کسب و کار الکترونیک به عنوان یکی از زیر زیرمجموعههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. به طوری که رویکرد ت اکثر موسسات تجاری در پذیرش و به کارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید و موثر و کارا در این راستاست. اما به کارگیری کسب و کار الکترونیک در فعالیتهای تجاری نیازمند توجه به یک سری عوامل درونزا و برونزای تاثیرگذار بر آن است. به طوری که توجه بنگاههای تجاری به این عوامل و برنامهریزی در جهت استفاده مطلوب از فناوری کسب و کار الکترونیک ضمن آنکه موفقیت بهرهبرداری از آن را تضمین خواهد کرد، زمینه رشد بنگاههای استفاده کنند را نیز فراهم میکند. بنابراین، در این مقاله ابتدا تعاریف، انواع، شیوهها، مزایا و معایب استفاده از کسب و کار الکترونیک بیان میشود. در قسمت دوم چارچوب تحلیلی که در آن استفاده از کسب و کار الکترونیک منتهی به افزایش انگیزه صادراتی میشود، تشریح میگردد. در قسمت سوم به مطالعه موردی تجربه هند در این زمینه اشاره شده و در نهایت پیشنهاداتی در این راستا ارایه میشود.
گسترش و نفوذ هر فناوری بستگی به چند عامل نظیر منافع بالقوه فناوری، ظرفیت جذب بنگاهها دارد. منافع بالقوه نه تنها به تولیدکنندگان کالاها و خدمات میرسد که از فناوری جدید استفاده میکنند، بلکه مصرفکنندگان آن کالاها و خدمات نیز از آن بهرهمند میشوند. برای مثال، رشد سریع اینترنت باعث میشود هم عرضهکنندگان و هم مصرفکنندگان از مطلوبیت بیشتری برخوردار گردند.
پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی ازچندین عامل است. این عوامل در اکثر مواقع اثر تقویتکننده دو جانبهای (متقابلی) بر یکدیگر دارند.
ملاحظات بینالمللی شامل صادرات، واردات فناوری و. است در تعامل با کسب و کار الکترونیک، اثر تقویتکننده بر یکدیگر دارند. در این حالت بنگاه در سطح بینالمللی با پذیرش کسب و کار الکترونیک واردات و صادرات خود را بر مبنای اصول استاندارد کسب و کار الکترونیک شکل میدهد. از طرف دیگر قرار گرفتن کالا و خدمات در فضای تجارت الکترونیکی موجب حذف فاصله بین مبدا و مقصد کالاها و خدمات میگردد و تغییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود میآورد. موفقیت در این فرایند، منوط به مدیریت کارا و حرفهای است. مدیریت حرفهای با درک و شناخت از فضای ارتباطات بینالمللی، شیوههای کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بینالمللی تطبیق میدهد. از طرف دیگر، مدیریت حرفهای با تجارت مدرن روابط غیرمعمول را تصحیح میکند.
چند استراتژی مهم درخصوص مدیریت فناوری اطلاعات
روش تهیه سرمایه مورد نیاز برای شروع يك کسب و کار اینترنتی موفق
کار ,کسب ,الکترونیک ,فناوری ,استفاده ,خدمات ,کسب و ,و کار ,کار الکترونیک ,در این ,و خدمات
درباره این سایت